O dobrym gabinecie kosmetycznym

Wizyta w gabinecie kosmetycznym przynosi naszej skórze same korzyści, o ile jest to dobry gabinet kosmetyczny. Jak rozpoznać, który warto odwiedzić, a który raczej ominąć?

Polecenie przyjaciółki na pewno jest dobrą rekomendacją, ale nie zawsze nasze znajome zwracają uwagę na to, co najważniejsze. Internet przy wyborze jest świetną pomocą, jednak nie należy zapominać, że nie wszystkie prezentowane w nim opinie są warte uwagi. W takiej sytuacji samodzielna ocena to podstawa.

1. Pierwsze wrażenie

Czas, jaki mamy dla siebie na poprawienie urody, często jest jedną z niewielu chwil prawdziwego relaksu. Dlatego ważne jest to, aby miejsce, w którym poddajemy się odprężającym zabiegom budziło nasze pozytywne emocje i zaufanie. Jego wystrój nie powinien być zbyt nachalny i działać na nas pobudzająco. Czerwone ściany salonu świadczą o niewiedzy na temat tego, jakie kolory działają uspokajająco i budzą pytanie o kompetencje personelu.

Dobry gabinet kosmetyczny:

  • usytuowany jest w łatwo dostępnym miejscu,
  • ma wygodny parking dla klientów,
  • proponuje długie godziny otwarcia lub możliwość umówienia się w godzinach nawet zupełnie nietypowych,
  • ma uporządkowaną przestrzeń, z wyraźnie wydzielonymi częściami odpowiadającymi poszczególnym fazom pobytu klienta w gabinecie: wieszak, na którym możemy zostawić garderobę zewnętrzną, szatnię zapewniającą intymność do rozebrania się przed zabiegiem, łazienkę z umywalką i prysznicem oraz jasny, zapewniający dobre oświetlenie, łatwy do utrzymania w czystości gabinet zabiegowy.

Gabinet kosmetyczny z prawdziwego zdarzenia to miejsce, w którym zaraz po wejściu zobaczymy spokojnie wykonującą swoją pracę recepcjonistkę, natomiast prawdopodobnie nie zobaczymy ani kosmetyczki, ani lekarza dermatologa, gdyż będą oni zajęci swoją pracą.

Personel w salonie kosmetycznym na wysokim poziomie nie wykonuje kilku czynności na raz. Jeśli zauważymy coś takiego, mamy prawo przypuszczać, że organizacja pracy jest niewłaściwa.

2. Czystość to podstawa

Gabinet kosmetyczny musi być czysty. Sterylność przestrzeni i narzędzi jest warunkiem niezbędnym do bezpiecznego przeprowadzania zabiegów kosmetycznych.

Wszystkie przyrządy używane w salonie, o ile są jednorazowe, powinny być rozpakowywane przy klientce. W przypadku gdy są wielokrotnego użytku, bezwzględnie przed każdym użyciem powinny być sterylizowane w autoklawach.

W dobrym gabinecie kosmetycznym używane są jednorazowe czepki, majtki, rękawiczki, a ręczniki i szlafroki prane są po każdym użyciu.

Higiena osobista i dbałość personelu o własny wygląd jest wizytówką gabinetu. Kosmetyczka powinna mieć krótko obcięte, nieumalowane, czyste paznokcie. Jeśli ma długie włosy, powinny być upięte z tyłu głowy lub związane. Biały, czysty fartuch lub kostium stanowi dopełnienie jej zawodowego wizerunku.

Kosmetyczka powinna pachnieć świeżością a nie perfumami. Oczywiście delikatny zapach nachylającej się nad nami w czasie zabiegu osoby nie będzie nam przeszkadzał, ale już intensywnie pachnąca osoba manipulująca przy naszej twarzy może budzić sprzeciw.

Personel musi często myć dłonie. W dobrym gabinecie kosmetyczka będzie to robiła prawdopodobnie po każdym, dłuższym lub krótszym, kontakcie z naszym ciałem. Kosmetyki będzie natomiast wybierała ze słoiczków nie palcami a szpatułkami, aby niepotrzebnie nie wprowadzać do preparatów bakterii.

3. Nic nie zastąpi człowieka

Kosmetyczka ma obowiązek wyglądać ładnie. Nie wybierajmy gabinetu, którego personel ma na twarzy wypisane zmęczenie – to znak, że prawdopodobnie ma zbyt wiele pracy i nie wykona należycie planowanego zabiegu.

Wykazywanie cierpliwości i wyrozumiałości przez lekarza dermatologa i kosmetyczkę wskazuje na to, że liczą się z możliwością niewiedzy klientki. Personel powinien umieć dokładanie i zrozumiale wytłumaczyć, na czym polega zabieg oraz w trakcie jego trwania informować o przebiegu poszczególnych etapów.

Dobry kontakt z klientem jest podstawą sukcesu nie tylko w gabinecie kosmetycznym. Komunikatywność, otwartość, takt, umiejętność słuchania i przeprowadzania kompetentnego wywiadu na pewno wpłynie na naszą pozytywną ocenę.

Kosmetyczka warta polecenia powinna umieć zaproponować rozwiązanie optymalne. Jeśli zabiegi kosmetyczne nie gwarantują poprawy, powinna zasugerować wizytę u dermatologa lub nawet w innym salonie, w przypadku gdy nie dysponuje możliwością przeprowadzenia zabiegu. To nie jest praca na rzecz konkurencji, a odpowiedzialna praca z klientem.

Personel dobrego gabinetu kosmetycznego jest kompetentny i ma dużą wiedzę. Stale podnosi swoje kwalifikacje, bo w dziedzinie kosmetologii i medycyny estetycznej wiele się zmienia. Mamy prawo zapytać o certyfikaty (w wielu gabinetach eksponowane są na ścianach), doświadczenie i ukończone kursy.

Kompetencje poznamy między innymi po czasie wykonania zabiegu. Jeśli będzie on zbyt krótki w stosunku do zakładanego, otrzymamy sygnał, że kosmetyczka nie jest prawdziwym fachowcem Jeśli natomiast zauważymy, że w trakcie zabiegu używa innych kosmetyków niż te, które miały być użyte, to wystawi świadectwo nie tylko swojemu profesjonalizmowi, ale również uczciwości.

Dobra kosmetyczka zawsze będzie delikatnie obchodzić się z naszą skórą. Poinstruuje, jak dbać o nią w domu i nie odmówi pomocy przy doborze kosmetyków do stosowania poza gabinetem.

4. Wyposażenie i stosowane preparaty

Nowoczesny i sprawny sprzęt to niewątpliwie bardzo ważny element składający się na całościową ocenę gabinetu kosmetycznego czy lekarskiego. Bez niezawodnych urządzeń, certyfikowanych i sprawdzonych, nie może być mowy o bezpiecznym przeprowadzaniu skomplikowanych nieraz zabiegów.

W dobrym gabinecie sprzęt jest zawsze sprawny i zadbany. Być może nie będziemy umieli ocenić jego nowoczesności i przystawalności do realiów rynku usług kosmetycznych, ale zaniedbania związane z brakiem czystości, prowizorycznymi naprawami czy zwyczajnym wysłużeniem prawdopodobnie dostrzeżemy. Zwracajmy uwagę na jakość i czystość sprzętu, bo często z nim właśnie nasze ciało ma kontakt.

Preparaty przeznaczone do stosowania w gabinetach kosmetycznych są produktami specjalistycznymi, których nie znajdziemy na sklepowych półkach. Lekarz czy kosmetyczka mają obowiązek dbać o ich jakość, przechowywać w odpowiednich warunkach i użytkować zgodnie z zaleceniami oraz w terminie ważności. Słoiczki i tubki z preparatami, poza czasem niezbędnym do wykonania zabiegu, powinny być zamknięte, część po otwarciu z pewnością należy przechowywać w obniżonej temperaturze. Zwróćmy uwagę, czy w gabinecie jest miejsce zapewniające takie warunki.

Oceniając salon, pamiętajmy, że co prawda wyposażenie jest bardzo ważne, jednak czynnikiem decydującym o naszym wrażeniu zawsze jest obsługujący go człowiek – specjalista, do którego będziemy chcieli pójść ponownie lub o którym będziemy woleli zapomnieć.

I jeszcze uwaga końcowa: w gabinecie na poziomie nie ma lepszych i gorszych klientów, a cały personel, poczynając od lekarza a skończywszy na sprzątaczce, na swoim stanowisku pracy jest jednakowo kompetentny, życzliwy i uśmiechnięty, nie tylko w stosunku do klientów, ale również w kontaktach między sobą.

Życzymy wizyt tylko w dobrych gabinetach kosmetycznych!