Dobrze nawodniona, czyli jaka?

Skóra woła pić nie tylko latem. Nawilżanie jest kluczowe dla jej stanu przez cały rok, zwłaszcza jesienią i zimą. Sprawdź, czy wiesz, jak to robić skutecznie.

Uczucie pragnienia mówi o odwodnieniu. MIT

Kiedy chce Ci się pić, powinnaś to robić częściej, ale nie oznacza to, że jesteś odwodniona, a Twoje narządy i największy z nich – skóra – zaczynają szwankować. Pamiętaj o tym, aby pić często niewielkie ilości płynu. Kiedy pijesz jego dużą ilość za jednym razem, woda szybko przepływa do nerek i równie szybko jest wydalana.

Picie wody wpływa na stan skóry i całego organizmu. MIT

Popularne twierdzenie ma niewiele wspólnego z prawdą, bo picie wody ma niewielki wpływ na nawilżanie organów ciała. Faktycznie, kiedy komórki nie są dobrze nawodnione, zaczynają ulegać degradacji i przestają funkcjonować tak, jak powinny. A to prowadzi do uszkodzenia tkanek i przyspiesza proces starzenia się organizmu, osłabia funkcje fizyczne i zdolności umysłowe. W przypadku skóry skutkuje to pojawieniem się zmarszczek, słabszą elastycznością, brakiem blasku. Organizm, z wiekiem, w naturalny sposób traci nawilżenie, ale jego poziomu nie możesz po prostu uzupełnić przez picie wody. W przypadku skóry na jej dobre napięcie i nawilżenie mają wpływ takie składniki, jak: peptydy, przeciwutleniacze, kwasy tłuszczowe omega-3 i -6. Dobrym źródłem tych substancji są nie tyle płyny czy kremy, ile pokarmy: warzywa, owoce, kasze, ryby i owoce morza, oliwa z oliwek i inne tłoczone na zimno oleje roślinne, orzechy i pestki, a także… gorzka czekolada.

Aby być zdrowym i mieć jędrną skórę, trzeba wypijać dziennie  2–2,5 litra wody. MIT

Taka ilość wody jest zalecana dla osoby ważącej około 70 kg. Jeśli jesteś szczuplejsza lub tęższa, powinnaś dostarczać organizmowi ilość zgodną z Twoją wagą. Naukowcy stwierdzili, że optymalna ilość wody dla dorosłego człowieka to ok. 2,5 litra w ciągu dnia, przyjmując za powszechny standard 1 mililitr wody na każdą spożywaną kilokalorię. Ale uwaga! Wykazali też, że większość wody jest zawarta w pokarmach i to one powinny być głównym źródłem jej dostarczania organizmowi. Picie zbyt dużej ilości płynów przeciąża nerki i nie zapewnia wcale właściwego nawodnienia.

 Owoce i warzywa lepiej nawadniają organizm niż płyny. PRAWDA

Dr Howard Murad, słynny amerykański dermatolog od lat zajmujący się wpływem pożywienia na zdrowie i urodę, w swojej bestsellerowej książce Tajemnica wody. Sekret młodości pisze, że kluczowe dla nawodnienia organizmu nie jest picie wody, a utrzymanie jej w komórkach. Należy więc między innymi dbać o szczelność błon komórkowych – jeśli woda wycieka z komórek, zazwyczaj gromadzi się w postaci obrzęków na nogach, kostkach i powiekach. Dlatego zachęca do jedzenia stałych pokarmów, które są w nią bogate, czyli warzyw i owoców (m.in. arbuzów, ogórków, pomidorów, cukinii, marchwi, brzoskwiń, jabłek, gruszek), roślin strączkowych, ziaren zbóż, kasz, makaronów. Pamiętaj jednak, że lepiej jeść pokarmy surowe, ponieważ podczas gotowania, pod wpływem wysokiej temperatury, błony komórkowe warzyw ulegają uszkodzeniu i woda z nich wypływa.

Zatrzymywanie wody w organizmie jest oznaką tego, że za mało lub za dużo pijesz. PRAWDA

Zapewne zauważyłaś, że jeśli na przemian pościsz i objadasz się, trudno Ci schudnąć, bo organizm w trakcie głodowania tworzy zapasy tłuszczu. Podobny efekt jo-jo zaobserwowano w przypadku płynów – jeśli w krótkim czasie gwałtownie zwiększysz ilość przyjmowanych płynów, ciało nie będzie przygotowane na to, aby sobie z tym poradzić, poczujesz się wzdęta, a układy krążenia i limfatyczny będą przeciążone. Nie będą mogły skutecznie przetwarzać substancji odpadowych i nadmiaru płynów, co objawi się ich magazynowaniem w ciele – opuchnięciami czy wodnym cellulitem, głównie na nogach, udach i pośladkach. W samoregulacji pomoże wypijanie podobnej ilości wody oraz spożywanie regularnych porcji posiłków. Kiedy okresowo zwiększasz ilość płynów (np. w upał), rób to w stopniowy sposób. Pomocne jest też dbanie o równowagę potasowo-sodową (sól zatrzymuje wodę w organizmie, a potas ją wydala).

Napoje, kawa czy herbata mogą zastąpić czystą wodę. PRAWDA

Oczywiście ma znaczenie, co pijesz, i z pewnością napoje gazowane czy soki pełne cukru i konserwantów nie mogą być zamiennikiem wody, a nawet powinny zniknąć z Twojego jadłospisu. Jeśli lubisz soki, sięgaj po te świeże, a nie z kartonu. Rano śmiało pij też kawę i herbatę, jednak unikaj napojów kofeinowych po 14.00.

Najlepiej pić wodę butelkowaną. MIT

Wody butelkowane, postrzegane jako najczystsze i najzdrowsze, często zawierają więcej składników chemicznych niż kranówka. Jeśli przefiltrujesz zwykłą wodę, nawet przez zwykły filtr dzbankowy, nie tylko nie będzie gorsza od butelkowanej, lecz także okaże się wręcz lepsza (nie będzie zawierała konserwantów). Nie mówiąc już o czynnikach ekonomicznym i ekologicznym. Filtry wymienne eliminują chlor i zanieczyszczenia wytrącane z instalacji wodociągowych. Zazwyczaj część filtrująca składa się w nich z aktywnego węgla i żywicy jonowymiennej. Węgiel działa jak gąbka pochłaniająca szkodliwe substancje – absorbuje chlor, detergenty, herbicydy, pestycydy i substancje pochodzenia organicznego, usuwa z wody nieprzyjemny zapach oraz poprawia jej smak. Żywica usuwa zaś metale ciężkie (np. ołów), nadmiar soli, magnezu, wapnia, powodujących jej twardość i osadzanie się kamienia  w urządzeniach AGD. Wodę należy przechowywać w chłodnym i zacienionym miejscu oraz spożyć w ciągu 12 godzin od przefiltrowania.

Tylko skóra sucha potrzebuje dodatkowego nawilżania. MIT

Niezależnie od typu cery po lecie skóra jest odwodniona przez promieniowanie UV, wysokie temperatury, klimatyzację. Trzeba pomóc jej odzyskać dobre nawilżenie. Pamiętaj, że czym innym jest przesuszenie (brak lipidów, czyli tłuszczy), a czym innym –odwodnienie skóry (brak wody) – każdy z tych problemów trzeba inaczej leczyć. Skórze suchej dobrze zrobią preparaty pielęgnacyjne zawierające substancje uzupełniające poziom lipidów, czyli kwasy tłuszczowe, cholesterol, ceramidy. A odwodnionej – składniki nawilżające dostarczające wilgoci (np. kwas hialuronowy) i działające okluzyjnie, czyli zapobiegające wyparowywaniu wody z naskórka (np. gliceryna). Nawilżanie jest szczególnie ważne w przypadku skóry wrażliwej, ponieważ osłabione są jej funkcje ochronne i łatwiej ulega podrażnieniom czy uczuleniom.

Młoda skóra wymaga takiego samego nawilżania jak dojrzała. PRAWDA

Skóra, zwłaszcza na twarzy i szyi, w każdym wieku wymaga nawilżania, a od 25. roku życia ma ono kluczowe znaczenia dla zachowania młodości. Preparat, który stosujesz, powinien usprawniać wiązanie wody w warstwie rogowej i wzmacniać jej barierę naskórkową. Odwodnienie skóry jest zwykle powiązane z uszkodzeniami jej bariery lipidowej w naskórku. W skórze właściwej jest ponad 50% wody, a w warstwie rogowej – tylko 15%.  Zmniejszenie zawartości wody w naskórku nawet o 5%  będzie skutkowało tym, że skóra stanie się sucha, skłonna do podrażnień, utraci elastyczność i blask, a zmarszczki będą bardziej widoczne.

Nawilżanie w dzień, odżywianie w nocy. MIT

Potocznie mówi się, że kosmetyki nawilżające i ochronne powinno się stosować na dzień, a regenerujące – na wieczór. W rzeczywistości także kremy na noc powinny mieć silne działanie nawilżające, szczególnie w okresach, gdy skóra jest szczególnie narażona na odwodnienie, czyli zimą i latem. Kupując krem, zwróć uwagę, czy zawiera substancje, które pobudzają wodę w komórkach i uszczelniają błony komórkowe, aby zwiększyć nawilżenie, m.in. przeciwutleniacze. Skuteczne będą kremy na noc o przedłużonym działaniu lub specjalne maseczki. Nakładaj je grubą warstwą na twarz, szyję i dekolt.

 

foto: shutterstock.com