Kiedy bolą kolana po bieganiu

To częsty problem biegaczy, zazwyczaj odczuwalny w okolicach rzepki, po treningu. Nie należy tego lekceważyć, bo ból kolan może oznaczać poważniejsze problemy. Te mogą zwiastować nieodwracalne uszkodzenie stawu, które zdiagnozować można na przykład dzięki takiemu badaniu jak artroskopia kolana.

Dlaczego pojawia się ból?

Nikt, kto zaczyna przygodę z bieganiem i nie miał nigdy problemów z nogami, nie spodziewa się, że ta aktywność może zaowocować dolegliwościami bólowymi. Mogą one nie tylko zniechęcić do sportu, ale też być poważnym utrudnieniem w codziennym życiu.

Najczęstszą przyczyną bólów w kolanach są problemy z rzepką – wynikają one z nieprawidłowej budowy stawu kolanowego lub są konsekwencją wcześniejszych zaniedbań, na przykład zlekceważenia nawet niewielkiej kontuzji.

Niestety często ignorujemy wczesne objawy problemów z kolanami. Chrobotanie, trzeszczenie, czy ból nasilające się w czasie klękania, kucania, czy długotrwałego siedzenia powinny być skonsultowane z lekarzem, ponieważ mogą oznaczać postępujące uszkodzenia powierzchni chrząstki. Traci ona swoją gładkość, a kiedy staje się szorstka i chropowata pojawiają się wymienione wyżej nieprzyjemne objawy.

Co powoduje bóle kolan?

– Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej prowadzące do powstania tzw. kolana kinomana. Winowajcami są: praca za biurkiem i długotrwałe przebywanie za kółkiem.

– Chodzenie na wysokich obcasach, ponieważ nie pozwala na pełny wyprost kolana. Powoduje to niedostarczanie wystarczającej ilości substancji odżywczych i smarujących staw.

– Zespół wzmożonego bocznego przyparcia w stawie rzepkowo-udowym powodujący nierównomierne obciążenie rzepki. To wynik osłabienia przyśrodkowej części mięśnia czworogłowego i przykurczów więzadłowych – wówczas bok rzepki pracuje intensywniej niż jej przyśrodkowa część, przez co szybciej się zużywa.

– Wrodzona wada w budowie kolan w postaci bocznego ustawienia przyczepu więzadła rzepki na kości piszczelowej. Powoduje to, że rzepka nieprawidłowo się przemieszcza i odchyla na boki, co mimo fizjologicznego funkcjonowania może być przyczyną uszkodzeń w stawie rzepkowo-udowym.

– Błędy popełniane w trakcie treningów biegowych (niewłaściwa technika, bieganie po asfalcie, zbyt intensywne lub zbyt częste treningi, a także źle dobrane buty, na przykład nieuwzględniające budowy stóp i ewentualnych ich wad, jak płaskostopie).

Co robić, kiedy już boli?

Nie należy lekceważyć bólu kolan, ale jak najszybciej udać się do lekarza i wykonać zlecone przez niego badania, jak np. artroskopia kolana, a także poddać się rehabilitacji, bez odwlekania jej w czasie.

Zaniedbanie bólu kolan może prowadzić do poważnych uszkodzeń stawu. Doprowadzenie do takiego stanu może sprawić, że jedynym rozwiązaniem będzie operacja.

Jak sobie pomóc, kiedy nęka ból kolana?

– zrób przerwę w treningach, dużo odpoczywaj, a wracając do treningów rób to stopniowo i najlepiej po konsultacji z lekarzem,

– trenując, zwróć większą uwagę na czas i jakość rozgrzewki, a także nie zaniedbuj rozciągania i postaraj się wykonywać je jak najbardziej prawidłowo – zwróć uwagę na: mięsień czworogłowy uda, mięśnie łydki, pasmo biodrowo-piszczelowe i tylną grupę uda. Wszystkie one mają wpływ na pracę kolana i jego ochronę w trakcie uprawiania sportów,

– kup opaskę lub ortezę dla podtrzymania rzepki (pamiętaj, to nie zastąpi leczenia),

– doraźnie pomocny jest cold-pack (okład do chłodzenia w lodówce, można go kupić w aptekach i sklepach rehabilitacyjnych) lub po prostu lód w torebce foliowej.

Fot. Unsplash